וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כושר, כוח ושרירים חטובים: הדרך המושלמת להוציא אנרגיה

עודד פשטצקי בשיתוף זאפ דפי זהב, עודד פשטצקי בשיתוף זאפ דפי זהב

27.6.2019 / 16:24

זה ידוע שישראל היא מעצמת ג'ודו אבל מלבד ג'ודו, מתקיימים בכל רחבי הארץ מאות חוגי אמנויות לחימה. מה ההבדל ביניהם ומי יעניק לילד שלכם את הערך המוסף? כל הפרטים בפנים

מתוך הסרט קראטה קיד.
תפרידו את הילד מהמסך ושלחו אותו לרכוש מיומנות לחימה. מתוך הסרט קראטה קיד

הרבה ישראלים מאמינים שהחיבור החזק שלנו לאמנויות הלחימה התחיל רק בשנות ה-90 המוקדמות, עם זכייתה של יעל ארד במדליית הכסף באולימפיאדת ברצלונה. אך האמת היא שהרומן של העם היושב בציון עם אמנויות הלחימה החל עוד הרבה לפני כן. למעשה כבר לפני קום המדינה תירגלו חיילי ההגנה את אמנות הלחימה הכי ישראלית שיש - קרב מגע.

במהלך העשורים האחרונים קמו בארץ עוד ועוד איגודים והתאחדויות בתחום אמנויות הלחימה ונכון להיום ניתן ללמוד ולתרגל בישראל פחות או יותר כל אמנות לחימה שהיא, החל מקראטה וג'ודו, דרך ג'וג'יטסו מסורתי וברזילאי וכלה בקונג פו וקפואירה. מעוניינים לרשום את הילד לחוג מהנה במיוחד שיצליח להפריד אותו לשעתיים בשבוע מהמסך? הנה כמה רעיונות שעשויים להתאים לכן ולהם כמו כפפת אגרוף ליד.

קפוארה - להילחם לפי הקצב

היסטוריה בקטנה: הקפוארה הגיעה אלינו מברזיל הרחוקה, שם נוצרה בחסות עבדים שהובאו אליה מהקולוניות הפורטוגליות במערב אפריקה במהלך המאה ה-16 וה-17. במשך מאות שנים היא לא הייתה מוכרת כלל מחוץ לברזיל אך החלה לצבור פופולאריות ברחבי העולם במהלך המאה הקודמת, בזכות מטיילים שביקרו בברזיל ושבו נלהבים למולדתם.

אז מה זה בעצם? קפוארה מזכירה מאוד ריקוד ולפעמים גם משחק בתנועה. היא משלבת בעיטות ישרות ועגולות, תנועות התחמקות ותנועה מתמדת מצד לצד (ג'ינגה) לפי קצב המוזיקה המתנגנת ברקע במהלך התירגול. מדובר באמנות לחימה אסתטית, מלהיבה ויש אף שיאמרו מרגשת מאוד. היא תורמת רבות לשיפור הגמישות, הקואורדינציה וחוש הקצב וכן, לפיתוח יכולות אקרובטיות ואינסטינקטים מהירים. לעומת זאת, בכל הקשור לשדרוג יכולת ההגנה העצמית, הדעות חלוקות.

מאיזה גיל ניתן להתחיל? יש לא מעט חוגי קפוארה המיועדים למבוגרים בלבד, אחרים מקבלים לשורותיהם אך ורק בני נוער וישנם כמובן גם כאלה המיועדים לילדים. לא מעט מומחים בתחום ממליצים שלא להתחיל לתרגל קפוארה לפני גיל שש, אך האמת היא שישנם גם חוגים המיועדים לבני שלוש ומעלה.

קונג פו - כי כולם רוצים להילחם כמו ברוס לי

היסטוריה בקטנה: קונג פו הוא מונח כללי המתייחס לאמנויות לחימה סיניות עתיקות, שזכו לפופולאריות רבה בכל רחבי העולם, בעיקר בזכות סרטיו של ברוס לי, כשזה האחרון אף פיתח מספר סגנונות קונג פו חדשים (את הבסיס לווי-ווי גונג פו ואת הג'יט קון דו). במהלך מאות השנים התפתחו מהקונג פו המקורי (שבא לעולם בסביבות המאה השישית לספירה) לא מעט זרמים וסגנונות כמו גמל שלמה, לאו חו, נמר, קוף ועגור לבן טיבטי.

אז מה זה בעצם? ישנו שוני משמעותי בין הסגנונות השונים של הקונג פו שהתפתחו במרוצת ההיסטוריה ולכן לא ניתן לאפיין שיעור קונג פו טיפוסי. ישנם סגנונות המבוססים על גישת ה"כוח פוגש כוח" ולעומת זאת אחרים שמים דגש על שימוש בכוחו של היריב במהלך הקרב, תוך השקעת אנרגיה מינימלית. ישנם גם למשל מורים המשקיעים לא מעט זמן בתרגול מדיטציות ושמים את הדגש על החיבור בין הגוף לנפש, בעוד אחרים מתמקדים בעיקר בממד הפיזי. לפיכך, חשוב מאוד לברר לפני הרישום לחוג במה מתמקד המורה, איזה סגנון הוא מלמד ומה אופי השיעורים.

מאיזה גיל אפשר להתחיל? בסין לא נדיר למצוא ילדים בני ארבע שכבר מתרגלים קונג פו אך קרוב לוודאי שרוב המורים הפועלים כיום בישראל, לא יקבלו תלמידים מתחת לגיל 12. זאת כיוון שתירגול קונג פו דורש הרבה מאוד משמעת עצמית, קואורדינציה מצוינת ויכולת התמסרות.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

יש טרנד אחד שאתם צריכים להכיר לפני שתקנו רהיטים לבית

בשיתוף זאפ דפי זהב
ברוס לי בסרט "משחק המוות". brucelee.com, צילום מסך
חשוב מאוד לברר לפני הרישום לחוג קונג פו במה מתמקד המורה, איזה סגנון הוא מלמד ומה אופי השיעורים. ברוס לי/צילום מסך, brucelee.com

קרב מגע - אמנות לחימה תוצרת הארץ

היסטוריה בקטנה: אימי שדאור (אימריך ליכטנפלד) נולד ב-1910 בהונגריה, גדל בסלובקיה ועלה לישראל ב-1942. בין לבין הוא הספיק להשתתף בנבחרת סלובקיה בהתאבקות, לזכות באליפות סלובקיה בהיאבקות לנוער ואף במספר אליפויות בינלאומיות בהתעמלות, היאבקות ואיגרוף לבוגרים. עם הגיעו ארצה הצטרף לשורות ההגנה ולאחר מכן שירת בצה"ל במשך 16 שנים. לאורך תקופת שירותו עמל על פיתוח תורת לחימה פשוטה ויעילה שתתאים לכל אדם באשר הוא. ב-1964 פרש מצה"ל ופתח את בית הספר הראשון ללימוד קרב מגע בנתניה.

אז מה זה בעצם? האמת היא שלא מדובר באמנות לחימה במובן הקלאסי של המילה: מדובר יותר בשיטת לחימה והגנה עצמית שמטרתה לספק מענה למצבים שונים שעשויים להתרחש ברחוב (תקיפה בסכין, איום בנשק חם וכיו"ב). בקרב מגע נהוג לנצל את נקודת התורפה של היריב במהירות וביעילות וכפועל יוצא מכך, מדובר בשיטה המאפשרת גם לאנשים חלשים יחסית, לגבור על יריבים חזקים מהם. הואיל ולא מדובר בענף ספורטיבי, הרי שבקרב מגע אין תחרויות המבוססות על קרבות.

מאיזה גיל אפשר להתחיל? למורים שונים יש גישות שונות בנוגע לגיל ההתחלה המומלץ. וזה לא שחסרים מורים שמקבלים גם מתאמנים החל מגיל שש אך רבים מהמדריכים בישראל מקבלים מתאמנים החל מגיל עשר ומעלה בלבד.

טאקוונדו - גאווה קוריאנית שהתעוררה לחיים

היסטוריה בקטנה: אמנויות הלחימה הקוריאניות החלו להתגבש כבר לפני יותר מ-2000 שנה. אך עם כיבוש קוריאה על ידי יפן ב-1910, נאסר על תושביה לתרגל את אמנויות הלחימה המקומיות. לאחר הכרזת העצמאות ב-1945, שבו לקוריאה מורים רבים לאמנויות לחימה והחלו להקים בתי ספר לאמנויות לחימה בכל רחבי קוריאה, כשבתקופה הזו בבתי ספר שונים לימדו סגנונות שונים. היה זה רק ב-1965 כשהוחלט לאחד את כל הסגנונות לסגנון לאומי אחד, שזכה לשם טאקוונדו (בתרגום חופשי: דרך הרגל והאגרוף).

אז מה זה בעצם? אימון טאקוונדו מחייב שימוש בציוד מגן מיוחד המולבש מעל ומתחת לחליפה הלבנה הארוכה (דובוק). בין היתר כולל הציוד מגן אמה, מגן אשכים, מגן שוק, מגן ראש פתוח או סגור, מגן שיניים וכפפות. כפי שניתן להבין, מדובר באמנות לחימה לא עדינה במיוחד, הכוללת לא מעט אגרופים ובעיטות. מצד שני מדובר ביופי של אמנות לחימה עבור אלו הזקוקים למרחב בו יוכלו לפרוק אגרסיות בכיף.

מאיזה גיל אפשר להתחיל? במשך יותר מ-500 שנה, החוק הקוריאני חייב ילדים לתרגל את אמנות הלחימה הלאומית החל מגיל 6. מדובר בגיל סביר בהחלט אך באופן עקרוני אין כל מניעה להתחיל אף קודם לכן. כיום בישראל תוכלו למצוא בנקל מדריכים שמעבירים שיעורים לפעוטות החל מגיל שלוש שנים ומעלה.

רון אטיאס, לוחם טקוואנדו ישראלי. ברני ארדוב
לוחם הטקוואנדו הישראלי רון אטיאס/ברני ארדוב

ג'ודו - כי אי אפשר בלי

היסטוריה בקטנה: מן הסתם לא ניתן להשלים כתבה על אמנויות לחימה בעברית, מבלי להזכיר את הג'ודו שהגיע אלינו מיפן. בניגוד למה שרבים נוטים להאמין, ג'ודו היא לא אמנות לחימה עתיקה אלא אמנות לחימה מודרנית: היא באה לעולם רק בשלהי המאה ה-19 על ידי פרופסור יפני בשם ג'יגורו קאנו, שחקר אמנויות לחימה יפניות עתיקות במטרה ליצור ענף ספורטיבי חדש.

אז מה זה בעצם? המשמעות המילולית של ג'ודו, היא הדרך העדינה או הדרך הרכה. ואכן, בניגוד למשל לטאקוונדו, בג'ודו השאיפה היא לנצל את כוחו של היריב נגדו: כיוון שבמקור פותחה האמנות כדי לשמש כענף ספורט, הוצאו ממנה הבעיטות והאגרופים, שאפיינו חלק מאמנויות הלחימה היפניות המסורתיות. תרגול ג'ודו תורם לחיזוק כללי של הגוף ומשפר את הביטחון העצמי והזריזות ולכן בכלליות מדובר באומנות לחימה המתאימה מאוד לילדים תחרותיים ואנרגטיים.

מאיזה גיל אפשר להתחיל? ניתן לתרגל ג'ודו בכיף החל מגיל ארבע אך יש שימליצו להמתין עד גיל שש. לסיום נגלה לכם בסוד שיעל ארד, הגדולה מכולן, החלה להתאמן רק בגיל שמונה...

אז למה אתם מחכים? בחרו את הסגנון שמתאים לכם ובעטו קדימה!

הג'ודוקא הישראלי אריק זאבי באליפות אירופה 2008. AP
אולי הילד שלכם יהיה אריק זאבי הבא/AP
עודד פשטצקי בשיתוף זאפ דפי זהב, עודד פשטצקי בשיתוף זאפ דפי זהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully