וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצאת לחופשת לידה בשנים האחרונות? הכסף שמגיע לך ולא ידעת עליו

עודד פשטצקי בשיתוף זאפ דפי זהב, בשיתוף זאפ דפי זהב

7.4.2019 / 10:18

עשרות אלפי אימהות טריות מוותרות על זכותן לקבל החזרי מס משמעותיים בשל חוסר מידע זמין. יצאת לחופשת לידה בשש השנים האחרונות? יש סיכוי לא רע בכלל שאת יכולה לקבל לא מעט כסף בחזרה מרשות המסים

אימא מחבקת תינוק. ShutterStock
אנחנו סומכות על המעסיק ועל רשויות המס, אולם עשוי להיווצר מצב שזכויותינו לא ימומשו/ShutterStock

עולם המסים מרתיע את רובנו ואין בכך שום דבר מפתיע: במקום לצלול למעמקי החוקים ולטבוע במספרים, אנחנו מעדיפים פשוט לסמוך על המעסיק שלנו ועל רשויות המס שידאגו לנו. כפועל יוצא מכך עשוי להיווצר מצב שזכויותינו לא ימומשו או במילים אחרות, שנפסיד הרבה מאוד כסף.

האמת היא שהדברים לא תמיד כל כך מורכבים ובמקרה הספציפי הזה, אף ניתן לסכם אותם במשפט אחד: יצאת לחופשת לידה בשש השנים האחרונות? יש סיכוי לא רע בכלל שאת יכולה לקבל לא מעט כסף בחזרה מרשות המסים.

למה שמישהו יחזיר לי כסף?

מדי חודש מחויב כל מעסיק במדינת ישראל לנכות אחוז מסוים מהשכר של העובדים שלו ולהעבירו לרשויות המס. גובה הסכום שמנוכה נקבע בראייה שנתית וברוב המקרים אין כל בעיה לחשב מראש כמה כסף צפוי העובד להשתכר במהלך השנה. הבעיות מתעוררות כשבסופו של דבר העובד השתכר פחות ממה שהיה צפוי להרוויח.

כעת בואו נניח שפלונית המרוויחה 10,000 שקלים בחודש, נכנסה להיריון קצת לפני תחילת השנה ויצאה לחופשת לידה בחודש יולי. באופן טבעי, במקום להרוויח במהלך השנה כ-120,000 שקלים, היא תשתכר סכום נמוך יותר. יחד עם זאת, המס שינוכה מההכנסה שלה, יישאר ללא שינוי.

כל עוד העובדת לא תדאג לדווח לרשויות המס שהסכום שהרוויחה במהלך השנה נמוך מהסכום הצפוי, לא יקרה דבר. לעומת זאת אם תדאג לעדכן שהרוויחה פחות, תוכל לקבל החזר מס שעשוי להגיע לאלפי שקלים במקרים מסוימים.

שימו לב - כמו בחיים, גם כאן אין ארוחות חינם. לא מדובר במתנה או בנדיבות מופרזת של רשויות המס. נהפוך הוא: רשויות המס גבו סכום גבוה יותר בשל אופן חישוב קר ונטול גמישות וכעת הן במובן מסוים באות "לכפר על הטעות". הסכום שמתקבל כהחזר הוא למעשה הסכום ששילמה העובדת מעבר למה שהייתה צריכה כשמן הסתם בעולם מושלם, מלכתחילה הסכום לא היה מנוכה.

שטרות של שקל. ShutterStock
לא מדובר בהטבה או בנדיבות מופרזת: שמתקבל כהחזר הוא למעשה הסכום ששילמה העובדת מעבר למה שהייתה צריכה/ShutterStock

באילו מקרים מגיע לעובדת החזר מס?

להלן שלושה מקרים שבהם ניתן יהיה בוודאות כמעט מוחלטת לקבל החזר מס:

שכר נמוך יותר בזמן חופשת הלידה - בחלק ניכר מהמקרים, השכר שמשולם במהלך 14-7 השבועות הראשונים של חופשת הלידה, נמוך יותר מהשכר שאליו הורגלה העובדת. פער זו הוא תוצאה של רכיבי שכר כאלו ואחרים המחושבים באופן שונה בזמן שהעובדת אינה פעילה במקום העבודה שלה. במקרה זה, השבועות שבהם העובדת הרוויחה שכר נמוך יחסית, ישפיעו על ההכנסה הכוללת באותה שנה והעובדת תהיה זכאית החזר מס.

היעדר הכנסה בתקופת החל"ת - נשים רבות בוחרות להאריך את חופשת הלידה וזאת כיוון שבישראל חופשת הלידה עליה ניתן לקבל תשלום, קצרה מאוד יחסית (14 שבועות לכל היותר). את חופשת הלידה ניתן להאריך (כחל"ת) עד גבול מסוים, כנגזרת של משך העבודה אצל המעסיק ולא יותר משנה אחת ממועד הלידה סך הכול.

באופן תיאורטי יתכן אף מצב שבו העובדת תישאר בביתה כחצי שנה שבמהלכה לא תקבל תשלום כלל. חודשים אלו יקטינו משמעותית את ההכנסה החודשית הממוצעת בשנה המדוברת וכפועל יוצא מכך, יש להקטין את הסכום שהעובדת צריכה לשלם כמס. אם ההפחתה בהכנסה לא נלקחה מראש בחשבון, ניתן יהיה לקבל החזר מס.

חוסר התחשבות בנקודות זיכוי - בשנת הלידה העובדת זכאית לחצי נקודת זיכוי, החל מהשנה הראשונה לאחר הלידה ועד ליום ההולדת החמישי של הילד העובדת זכאית לשתי נקודות זיכוי, בין גיל 17-6 שנים זכאית העובדת לנקודה אחת ובשנה שבה יחגגו לנער 18 אביבים, תהיה זכאית העובדת לחצי נקודת זיכוי.

למרבה הצער במקרים מסוימים כתוצאה מטעויות ותקלות שונות, נקודות הזיכוי (או חלק מהן) לא מתקבלות כלל. במקרים אחרים החלו להתחשב בהן באיחור ואפילו באיחור משמעותי. עובדות רבות גם לא מודעות לכך שלמעסיק שלהן אין אפשרות להעניק להן את נקודות הזיכוי אם שבו לעבודה בשנה הקלנדרית שאחרי השנה שבה יצאו לחופשת הלידה ושעליהן לפנות ישירות למס הכנסה. בכל אחד מהמקרים הנ"ל, ישנה אפשרות לקבל החזר מס בגין התשלום הגבוה ששילמה העובדת שלא לצורך.

איך ניתן לברר זכאות להחזר מס?

רגע לפני שאת יוצרת קשר עם שלל הגופים שמציעים שירותי ייעוץ מס בתחום החזרי המס ובכלל זה חברות הענק ורואי החשבון המתמחים בתחום, קחי בחשבון שכל הגופים הנ"ל עובדים תמורת עמלה. אי לכך את הסכום שיוחזר לך, תצטרכי לחלוק עם אלו שיסייעו לך לקבל אותו. ואין זה מן הנמנע שיהיה מדובר בסכומים גבוהים שיכולים להגיע אף לאלפי שקלים.

לאור זאת הדרך הקלה, הפשוטה והחסכונית ביותר לברר זכאות ולקבל את ההחזר המגיע לך, היא בעזרת השירות האינטרנטי המתקדם "טיק טקס" (Ticktax) בשיתוף דפי זהב. כל מה שעליך לעשות זה להזין את הפרטים שלך במערכת ולקבל תוך שניות את כל המידע שאת זקוקה לו. בדיקת הזכאות אגב, מתבצעת ללא עלות ובאופן אוטומטי לחלוטין.

זה המקום לציין שבדרך כלל עלות פתיחת תיק באחד הגופים המתעסקים בהחזרי מס עומדת על כ-600 שקלים וזאת ללא תלות בגובה ההחזר שיתקבל (או לא יתקבל) בסופו של התהליך.

איך ניתן לקבל את ההחזר במקרה של זכאות?

גילית שמגיע לך כסף מרשויות המסים ואת מעוניינת לחסוך הרבה מאוד זמן, כסף ואנרגיה? נהדר! בתום שלב הבירורים תוכלי להגיש את הבקשה לקבלת ההחזר שמגיע לך דרך המערכת של "טיק טקס" בלחיצת כפתור. עלות הגשת הבקשה דרך המערכת עומדת כיום על 99 שקלים בלבד וזה למעשה כל מה שתצטרכי לשלם: בניגוד לכל גוף אחר העוסק בתחום, ב"טיק טקס" לא תידרשי לשלם ולו שקל אחד מההחזר שתקבלי בסיום התהליך.

האם חלה התיישנות על הזכאות להחזר?

את החזר המס המגיע לך תוכלי לקבל לכל היותר עד שש שנים אחורה וחשוב לדעת שלאורך הזמן שהכסף "המתין" לך בקופת המדינה, הוא לא הפסיק לצבור ריבית והצמדה. לפיכך יתכן מאוד שגובה הסכום שתקבלי יהיה גבוה יותר ממה שציפית לקבל. כל זה לא אומר כמובן שכדאי בהכרח להתמהמה עם הגשת הבקשה שכן לאחר תקופת התיישנות כבר לא ניתן יהיה לקבל את ההחזר. ועל כך נאמר: "יפה שעה אחת קודם".

עודד פשטצקי בשיתוף זאפ דפי זהב, בשיתוף זאפ דפי זהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully