פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      לא רק ירקות: חמישה טיפים מנצחים לניקוי הגוף

      האביב כבר כאן ואיתו אנרגיות של התחדשות וצמיחה. אז למה לא למנף את ניקוי הבית החיצוני לניקוי פנימי - של הגוף? איגדנו עבורכם חמש שיטות לניקוי רעלים אביבי

      ירקות (ShutterStock)
      אחרי שניקינו וסידרנו את הסביבה החיצונית, הגיע הזמן לפנות פנימה, אל הגוף שלנו (צילום: ShutterStock)

      אחרי הכבדות והחשיכה של החורף, סוף סוף מגיעה העונה בה הכל מתעורר, וב"הכל" אנחנו מתכוונים גם אלינו, בני האדם. ואכן, האביב הוא זמן נהדר לנקות לא רק את הבית, אלא גם את הגוף. עובדה: בפסח לא אוכלים גלוטן (סוג של ניקוי אביב פנימי) ואפילו הרפואה הסינית דוגלת ב"ניקוי אביב" של ממש.

      אז אחרי שניקינו וסידרנו את הסביבה החיצונית, הגיע הזמן לפנות פנימה, אל הגוף שלנו. מאחר ומדובר במקדש הפרטי של כל אחד מאיתנו, חשוב לציין שאין לנסות אף אחת מהשיטות המובאות כאן מבלי להתייעץ קודם עם רופא/ה או תזונאי/ת מוסמכים. אחרי הכל, יש לנו רק גוף אחד.

      השיטה היהודית: ניקוי לפי הרמב"ם

      מעבר להיותו אחד מגדולי החכמים היהודים בכל הדורות, הרמב"ם היה גם רופא. בחיבורים שכתב על בריאות הגוף והנפש, ניכר שלתפישתו, הבסיס למצבנו הרפואי - ויותר מזה, לריפוי המחלות שאנחנו לוקים בהן - הוא התזונה. במילים אחרות: לפי הרמב"ם, מרבית המחלות קשורות לתזונה גרועה. אז מה עושים? הרמב"ם סבר שאסור להרעיב את הגוף - ולכן הוא לא דגל בניקוי חד פעמי, אלא בגישה הוליסטית וממושכת יותר באשר לצרכי הגוף הפיזיים. הוא הציע שלא לאכול מעל ל-75% מתכולת הקיבה שלנו, כלומר לא לאכול עד לשובע מוחלט. בנוסף המליץ להקפיד שלא לשתות מים תוך כדי אכילה על מנת שלא להפריע לפעילות התקינה של מיצי הקיבה ובנוסף - לאכול לאט וללעוס היטב את המזון.

      את הארוחה האחרונה ביום ממליץ הרמב"ם לאכול כארבע שעות לפחות לפני השינה, כדי לאפשר לגוף פעילות עיכול תקינה במהלך הלילה. נוסף על כך כתב: "לעולם לא יאכל אדם אלא שהוא רעב ולא ישתה אלא שהוא צמא" - יש להקשיב לרצונות ולצרכים הטבעיים של הגוף ובכלל זה, גם להתפנות מיד כשעולה הצורך. ומה לגבי אכילה עונתית? גם לזה התייחס הנשר הגדול כשהמליץ: "בימות החמה אוכלים מאכלים קרים ולא ירבה בתבליניו. ואוכל את החומץ. ובימות הגשמים אוכלין החמין ומרבה בתבליניו ואוכל מעט מן החרדל ומן החלתית". כלומר עכשיו, באביב - יש לבצע מעבר הדרגתי לתזונה קלה יותר, שתקל על הגוף את ההסתגלות לקיץ הקרב ובא.

      ארוחה משפחתית (ShutterStock)
      את הארוחה האחרונה ביום ממליץ הרמב"ם לאכול כארבע שעות לפחות לפני השינה, כדי לאפשר לגוף פעילות עיכול תקינה במהלך הלילה (צילום: ShutterStock)

      השיטה הסינית: ניקוי אביבי

      ברפואה הסינית הלב נתפס כ"קיסר" של ממלכת הגוף ואילו הכבד - ראש הצבא. התפישה הזו, של הכבד כאיבר האחראי לתפקוד התקין של הגוף מול פולשים ואויבים שונים, מעידה על מרכזיותו וחשיבותו; הוא האיבר שאחראי על זרימה חלקה של הצ'י - האנרגיה - בגוף ועל כן, באופן מהותי מייצג הכבד עוצמה ותנועה ממוקדת. הקישור בין הסדרת תנועת האנרגיה והדם בגוף - תפקיד שמיוחס לכבד - לבין האביב די מובן. הרי האביב היא עונה של פריחה וצמיחה מחודשת. לכן ממליצה הרפואה הסינית לתמוך בכבד וליישם ניקוי שכולל הימנעות ממוצרי חלב, חיטה, תירס, סוכר מכל סוג, רוב סוגי השמן (מלבד מעט שמן זית אורגני, שמן קוקוס בכבישה קרה או שמן אבוקדו), אוכל מטוגן, מתועש או כזה שבושל במסעדות, מזון משומר, קפה, תפוחי אדמה, מוצרי בשר (למעט מנות דג מוגבלות), פטריות, פלפל ירוק, אלכוהול וכמובן - סמים וסיגריות. אז מה כן אוכלים? על קצה המזלג נאמר שהתפריט כולל ריבוי ירקות, אבל כדי ליישם את הניקוי האביבי בצורה הטובה והמותאמת ביותר, יש להיוועץ ברופא/רופאה סיניים.

      השיטה הטבעית: אתגר ללא סוכר

      ידעתם שהישראלי הממוצע אוכל כ-45 כפיות סוכר ביום? הנתון ה- בואו נודה על האמ- די מטורף הזה, יקבל את פניכם אם תחליטו להיכנס לאתר של "אתגר ללא סוכר". אם תגללו עוד קצת למטה, תראו שמדובר בכמות שהיא בערך פי 8 מכמות הסוכר שאדם אמור לצרוך באופן טבעי (סוכר שמגיע בעיקר מפירות וירקות). מאחורי אתגר ללא סוכר - שהוא בעצם תכנית מוסדרת ומפוקחת בידי צוות של דיאטניות קליניות לגמילה מסוכר - עומדות הדיאטנית הקלינית נועה אברהם והעיתונאית רוני זינגר שיזמו אותו לאחר שזו האחרונה לקתה בסכרת הריון. מאז הן מלוות מאות ישראלים שמנסים להתנקות מסוכר - אם לא לתמיד, אז לפחות לפרק זמן ארוך מספיק שיאפשר הפחתה בצריכת המזונות המעובדים, המזיקים ואלה שמחביאים בתוכם סוכר, גם אם הם "מתחפשים" לאוכל בריא.

      סוכר (ShutterStock)
      להפחית בצריכת המזונות המעובדים, המזיקים ואלה שמחביאים בתוכם סוכר (צילום: ShutterStock)

      השיטה הטבעונית: אתגר 22

      ומאתגר אחד לאתגר הבא: גם אתגר 22 נחשב לסוג של ניקוי קצר מועד יחסית, שתכליתו לעזור לכם לסגל אורח חיים בריא, אך גם מוסרי יותר: אכילה טבעונית. בדומה לאתגר ללא סוכר, גם כאן יועמד לרשותכם צוות של דיאטניות לדיאטה טבעית, בעלות הסמכה רשמית של משרד הבריאות במטרה לסייע לכם להתנסות בתזונה טבעונית (ללא בשר, מוצרי חלב וביצים) במשך 22 יום. כל פעילות האתגר היא וירטואלית - מה שהופך את העניין לפשוט במיוחד. נכון לכתיבת שורות אלו ועל פי הנתונים המוצגים באתר, למעלה מ-47,825 ישראלים התנסו באתגר ולנו נראה שאין כמו האביב כדי לנסות תזונה קצת אחרת בפרק זמן מוגדר ומוגבל.

      ביונסה (GettyImages)
      "דיאטת מייפל" מסוכנת. ביונסה (צילום: אימג'בנק – GettyImages)

      השיטה של הסלבז: ובכן… עזבו

      האמת? קיווינו שנצליח למצוא סוג של ניקוי שפוי והגיוני שאימצו אי שם בהוליווד הרחוקה, אבל אפשר לומר שנתקלנו בכל מיני שיטות שהמילה "שפוי" היא מהן והלאה. בין היתר אפשר למנות את "דיאטת המייפל" המסוכנת (דיאטה שכוללת שתייה של משקה המורכב מסירופ מייפל אורגני, לימון ופלפל קאיין) שאימצה ביונסה במשך חודש ועל פי השמועה - כמעט אושפזה בגללה; דיאטת "5 האצבעות" של גברת ויקטוריה בקהאם למודת הפרעות האכילה, במסגרתה היא אוכלת אך ורק מנות שגודלן תואם לזה של אגרופה הקפוץ; "דיאטת הגרבר" שאימצה ריס וית'רספון והדיאטה המיקרוביוטית המשונה של הגברת גווינת' פלטרו. בקיצור: אל תנסו את זה בבית.

      באדיבות אתר דפי זהב