וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיפים שבזכותם העציצים בבית שלכם יצמחו ויפרחו

יוליה פריליק-ניב בשיתוף זאפ דפי זהב, בשיתוף זאפ דפי זהב

4.2.2019 / 15:21

עציץ בחדר השינה? צמח שגודל באמבטיה? הטרנד הירוק בבתים ודירות צובר תאוצה וסידרנו לכם כמה טיפים לגידול צמחים ביתיים בצורה נכונה

עציצים על אדן החלון. ShutterStock
בעיני מעצבי פנים רבים שילוב צמחייה נתפס הכרח בלתי נפרד מהלבשת חלל/ShutterStock

אם היה נדמה לנו שהמעבר לדירות קטנות יותר, בעיקר בבניינים ובמגדלים רבי קומות, יאלצו אותנו להיפרד מהעציצים ומהצמחייה, הגיעו כמה טרנדים בינלאומיים חזקים שהכניסו המון ירוק רענן וטבעי לבתים.

גם אם מדובר בממ"ד חשוך או במסדרון צר הבשורה הירוקה של שילוב צמחייה בבית היא בעצם מענה לצורך אנושי בסיסי, כמיהה לטבע או ביופיליה אם תרצו לדייק. בעיני מעצבי פנים רבים שילוב צמחייה נתפס גם הכרח בלתי נפרד מהלבשת חלל. לפי האתר של מכון דוידסון למדע, בשנת 1989 ערכה סוכנות החלל האמריקאית נאס"א ניסוי שבו בדקה אלו צמחים ביתיים מטהרים הכי טוב את האוויר מרעלנים ומסייעים הכי טוב לאוורור החדר. נאס"א המליצה להניח לפחות צמח אחד לכל 10 מ"ר וערכה השוואות בין מינים שונים. במקום הראשון זכו החרצית (Chrysanthemum morifolium) והספטיפיליום (Spathiphyllum) שמסוגלים לטהר את האוויר הכי טוב.

כמה זה עולה ואיפה קונים?

אחד היתרונות האדירים שיש בצמחייה הוא מחיר העציצים והצמחייה הנוח והנגיש ביחס לתמורה. החל משקל-שניים לגביע פלסטיק קטן עם שתיל עונתי, 20-10 שקלים לפקעת או בצל, משישה שקלים לשתיל של תבלין קטן, מ-10 שקלים לקקטוס קטן, מ-20 שקלים לעציץ עם עלים. עציצים גדולים כבר יעלו כמה עשרות או מאות שקלים, בהתאם לגודל ולייחוד. כדאי לקנות במשתלות ברחבי הארץ ובחנויות שמתמחות בצמחים, דוגמת We Love Plants, שיש בהן עובדים שיודעים לייעץ מה מתאים ולא רק למכור מוצר מהמדף.

אילו עציצים כדאי לשלב בבית?

עדיף לשלב עציצים בעלי עלים ירוקים וללא תפרחת. הפרחים אמנם נראים יפים במשתלה, אך אינם מחזיקים מעמד לאורך זמן בסביבת המגורים ונוטים לקמול וללכלך.

כדאי למקם צמחים בסביבה מוארת, אולם שמש ישירה עשויה לפגוע בעלים ולגרום להם נזק. חלל המגורים הוא בדרך כלל החלל המואר בבית, לכן רצוי להשתמש בצמחים בעלי עלווה ירוקה, הנישאים לגובה, כמו סוגים שונים של דקל ופיקוס, דיפנבכיה, קיסוס, גפנית, ירקה (הידועה גם בשם הציורי The spider plant), סנציה, סנסיווריה על זניו השונים (המכונה גם The snake plant), שידוע כצמח המטהר את האוויר.

גם בחדרי השינה ובחדרים הרטובים - מטבח וחדרי רחצה - מומלץ למקם צמחים. בחללים לחים ורטובים מומלץ לשלב צמחים בעלי עלים נופלים כמו ירקה, ספטיפיליום הידוע כמטהר וסנציה. ואין חשש שהצמחים "יחנקו" אותנו בלילה בחדר השינה, בניגוד למיתוס הרווח. למעשה, בן אדם נוסף בחדר או חיית מחמד "לוקחים" מאיתנו יותר חמצן מכמה צמחים גם יחד.

עוד באותו נושא

סוגרים פינה: כל מה שצריך לדעת לפני אימוץ כלב

לכתבה המלאה
צמחים בתוך עציצים. ShutterStock
עדיף לשלב בבית עציצים בעלי עלים ירוקים וללא תפרחת/ShutterStock

האם כל בית צריך עציצים?

צמחים מעשירים כל חלל ומרוממים את מצב הרוח. אפשר לבחור בכמה מסלולים של שילוב צמחייה בבית: מקבץ או פיזור. אפשר ליצור שניים-שלושה מוקדים של מקבץ צמחייה למשל למלא ספרייה או כוננית מדפים בהמון המון עציצים שיצרו מעין ג'ונגל קטן. אפשר לעשות את זה גם במרפסת או מעל ארונות המטבח למשל. ואפשר לשבץ עציצים נקודתית בכל מיני פינות בבית, בנגיעות ובאופן שונה, למשל עציץ תלוי במתלה מקרמה, בכד על הרצפה, בעציץ בטון על מדף, מעל ארון וכך הלאה. אפשר להקדיש מקום מסוגנן עבור מקבץ צמחים כמו ספרייה או מדפים. אפשר לשלב עציצים על מתליי מקרמה, בתוך סלים וכלים מעוצבים משלל חומרים, בהם בטון, זכוכית, מתכת, עץ, קרמיקה, אמייל ועוד.

חושך או אור?

יש צמחים שיותר מתאימים לחללים חשוכים, בהם נוכל למקם צמחים כמו פוטוס, סנסיווריה, פפרומיה וזמיה קוקוס. באזור בעל לחות גבוהה אפשר לשלב נשלב שרכים, סחלבים ודקלים, גם צמחי אוויר מתאימים לחדרי רחצה. יש לכם מסדרון חשוך? תוכלו לשלב סנסיווריה שלו יש יותר מ-70 זנים שונים, או מונסטרה לצד קקטוסים וסוקולנטיים כמובן שעמידים במיוחד.

ואם אין מקום?

טרנד שהולך ומתהווה הוא שילוב של קיר ירוק בבית או במרפסת. זהו קיר אנכי עם מערכת השקיה שיוצר גינה אנכית בבית או במרפסת. אפשר לשתול צמחי תבלין ואפילו ירקות ופירות. זה יקר למדי אבל מיוחד, יפה וחוסך במקום.

צמחי קקטוס בתוך עציצים. ShutterStock
מספיק למקם אותם באזור מואר ולהשקות מעט מדי פעם . קקטוסים/ShutterStock

מה מתאים להורגי עציצים סדרתיים?

קקטוסים הם צמחים עמידים, מספיק למקם אותם באזור מואר ולהשקות מעט מדי פעם והם ילוו אתכם תקופה ארוכה. אגב, רוב הסיבות לחיסול עציצים היא דווקא השקיה מרובה ולא מחסור במים.

את הצמחים שקונים במשתלה כדאי להעביר לכלי גדול יותר ובעל חור ליציאת הנוזלים בתחתית.
חשוב לברר עם בעלי המשתלה מהי תדירות ההשקיה המומלצת ואם יש הנחיות מיוחדות לגבי כמות האור, עונתיות, נשית עלים וכדומה.

יש גם כמה צמחים רעילים בשימוש ביתי ולכן חשוב להתייעץ לפני שרוכשים עציץ הביתה. כך גם לגבי צמחים מעוררי אלרגיות. אם יש בבית תינוקות כדאי למקם את עציצים הרחק מהישג ידם.

דישון - מומלץ להוסיף כפית דשן נוזלי למי ההשקיה אבל זה רק בונוס. דישון יעזור גם למחסלי צמחים להאריך את חייהם ולו במעט.

הכתבה באדיבות אתר דפי זהב

יוליה פריליק-ניב בשיתוף זאפ דפי זהב, בשיתוף זאפ דפי זהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully