פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      4 פעולות שיעזרו לכם לחיות בריא

      כולנו יודעים שאנחנו צריכים לישון יותר, להפסיק לעשן, להתחיל לאכול בריא ולהיכנס לכושר, אבל מעבר לעובדה שקשה להתמיד - לפעמים צריך להתכונן לשינויים האלה גם מבחינה תקציבית. אז כמה יעלה לכם לדאוג לנפש בריאה בגוף בריא? תתפלאו, אבל לא הרבה כמו שאתם מדמיינים

      אישה מרימה משקולות (ShutterStock)
      בריאות היא יותר מאימוני כושר (צילום: shutterstock)

      סביר להניח שלפחות פעם ביום אתם נתקלים בפוסט (רגיל או ממומן), שמסביר עד כמה מרוץ החיים המודרניים מזיק לבריאות שלנו: אנחנו אוכלים אוכל מעובד, לא ישנים מספיק, מתמודדים עם המון סטרס ולא זזים מספיק. כל אלה יחד מזיקים לא רק לגוף שלנו, אלא גם לנפש: בשנת 2017 פרסם ארגון הבריאות העולמי דו"ח שחשף קפיצה של 18% (!) בין שנת 2007 ל-2017 בשיעור בני האדם הסובלים מדיכאון. והאמת? מספיק פשוט להקשיב רגע לגוף כדי להבין עד כמה אורח החיים שלנו מזיק לנו.

      אנחנו מניחים שאם אתם קוראים את המילים האלו ברגע זה ממש, משהו קטן בתוככם כבר נכסף לבצע שינוי באורח החיים שלכם. יכול להיות שהמחסום הפסיכולוגי שעוצר אתכם קשור לכסף; הדעה הרווחת היא שאורח חיים בריא הוא משהו ששמור לעשירים בלבד, או לפחות לכאלה שיש להם מספיק כסף. אז זהו, שהיום אנחנו רוצים לשבור את המיתוסים ולהראות לכם שלא משנה כמה כסף אתם מרוויחים - גם אתם יכולים לשפר את הבריאות שלכם בצורה משמעותית. תראו, אין ספק שפגישות שבועיות עם תזונאית ו/או מאמני כושר אישיים מסייעות ליישם את ההחלטה להפוך לבריאים יותר, אבל לא חסרים גם כלים חינמיים לחלוטין שיכולים לעזור לכם להשיג את אותה מטרה.

      אז כמה יעלה לכם לעשות משהו טוב עבור עצמכם, לשפר את אורחות החיים שלכם ולהתחיל לחיות בריא יותר? יצאנו לברר.

      כושר: בין 0 ל-2,800 שקל בחודש (וכל מה שבאמצע)

      כל תינוק יודע, שכדי להיות בריאים, צריך להזיז את הגוף. אבל אשכרה, כל תינוק: ראיתם פעם כמה תינוקות, פעוטות וילדים זזים? כשמתבוננים בהם זזים, קמים, מתיישבים, זוחלים, הולכים ומתרוצצים - מבינים שנולדנו כדי לזוז. לצערנו, עם הכניסה למערכת החינוך שמכריחה את הילדים לשבת במשך כ-7 שעות ביום, אנחנו ממירים את האינסטינקט הטבעי הזה באורח חיים פאסיבי שמאוד מזיק לנו. לאחר מכן, עם היציאה לעבודה, אנחנו ממשיכים לשבת על התחת, פשוטו כמשמעו: על פי נתוני סקר משרד הבריאות משנת 2012, רק כ-20% (!) מהעובדים במדינת ישראל הולכים או עובדים בעבודה פיזית קשה במשך רוב היום. השאר מנהלים אורח חיים יושבני - כלומר, מבלים את מרבית יומם בישיבה ולא מיישמים את המלצות משרד הבריאות הישראלי (וגם זה האמריקאי) על פיהן יש לבצע כ-150 דקות של פעילות ספורטיבית מדי שבוע (כ-30 דקות פעילות מדי יום חול, או כ-22 דקות פעילות מדי יום ביומו, כולל סופ"שים). אגב, מחקר עדכני משנת 2018 קבע שאורח חיים יושבני מגביר את הסיכון למוות בטרם עת לפחות כמו סוכרת ועישון, אם לא יותר.

      הבהלנו אתכם מספיק? מעולה, עכשיו הגיע שלב המעשים: בואו נבדוק כמה עולה לנו לשבור את המסורת ופשוט להתחיל לזוז.

      מנוי לחדר כושר, סטודיו או בריכה: בין 99 שקל ל-500 שקל בחודש

      עד לפני כמה שנים, לא יכולתם להשיג מנוי חודשי לחדר כושר במחיר של פחות מ-200 שקל לחודש. לשמחתנו, 'מהפכת הקופיקס' הגיעה גם לתחום חדרי הכושר והיום לא מעט רשתות חדרי כושר מציעות מנוי במחיר של 99 שקל לחודש. אז נכון, על פי רוב מדובר במחיר למנוי מוגבל יחסית (ללא חוגים, בריכה וכד') - אבל גם גישה למגוון מכשירי כושר במחיר הזה היא לא עסק רע.

      בסטודיו השונים ובבריכות ציבוריות מחירי המנוי בדרך כלל גבוהים יותר ונעים בין 200 ל-500 שקל לחודש.

      אימון ביתי: בין 0 שקל בחודש ל-30 שקל בחודש (על מנוי לאפליקציית כושר)

      אין ספק שכשאנחנו משלמים על משהו - אנחנו מחויבים יותר, אך יחד עם זאת הליכה, ריצה ותרגילים לחיזוק השרירים (בין אם בחדרי כושר חיצוניים שצצו לאחרונה בכל הערים ובין אם סתם ככה, על מגבת בבית) - הם חינמיים לגמרי. עם הכניסה של יוטיוב לחיינו - וערימות סרטוני ההדגמה שמסתובבים בו - כל אחד מאיתנו יכול להתאמן בחינם לגמרי (תוך הקשבה מלאה לגוף, כמובן, ולא לפני שהתייעצתם עם הרופא שלכם).

      מעדיפים בכל זאת מישהו שימדוד את ההתקדמות שלכם, ידגים ויעודד? או אולי רוצים לעשות כושר קצת שונה כמו ריקוד אירובי או יוגה? סיבוב קצר באזור הכושר בחנות האפליקציות שלכם יחשוף אתכם למאות ואף אלפי אפליקציות כושר. על חלקן תתבקשו לשלם מנוי חודשי הנע בין 5 שקל ל-30 שקל מדי חודש.

      רכישת אביזרי כושר: מ-15 שקל עבור אביזרים פשוטים (דלגית, משקולת ידנית בודדת) ועד לאלפי שקלים

      נגיד שמתחשק לכם לשדרג את הריצה וההליכה שלכם עם אימונים קצת יותר מתוחכמים והחלטתם להצטייד באביזרי ספורט. אחלה! אנחנו בעד וזה אפילו לא צריך להיות עסק יקר במיוחד: דלגית, גלגל משטח בטן, משקולות ידיים קטנות, כדור פילאטיס ומזרון יוגה - כל אחד מאלה יעלה לכם פחות מ-100 שקל. אם תרצו להצטייד בסט רצועות TRX תיאלצו להיפרד ממשהו כמו 300 שקל (בממוצע) ואם תרצו לקנות מכשירי כושר של ממש הביתה? פה כבר תשלמו כמה אלפי שקלים (1,500 שקל ואפילו 10,000 שקל) עבור כל מכשיר. טיפ קטן מאיתנו: צאו לסיבוב באתרי יד שנייה, כי מכשירי כושר נוטים להימכר מהר יחסית ובמחירים נוחים הרבה יותר.

      אימון אישי, זוגי או קבוצתי: בין 50 שקל ל-450 שקל לאימון

      גם כשזה מגיע לכושר - לא טוב היות האדם לבדו: אין ספק שאימון פרטני, בין אם 1X1 ובין אם במסגרת קבוצה קטנה של עד 10 משתתפים, יעזור לכם להתמיד ולהתאמן טוב יותר. יחד עם זאת, לא מדובר בתענוג זול. אימון אישי עשוי לעלות בין 450 שקל ל-150 שקל לאימון, בעוד שאימון במסגרת קבוצה עולה בין 50 ל-100 שקל לאימון. אגב, חלק מקופות החולים מציעות לחבריהן סדרת אימונים אישיים במחיר מוזל מאוד (בין 22 ל-30 שקל לאימון) - כך ששווה לבדוק גם את האופציה הזו.

      היכנסו לראות את מחירון הכושר באתר דפי זהב

      תזונה: בין 0 שקל ל-600 שקל לחודש

      אחד העקרונות המוכרים יותר בכל מה שקשור לאורח חיים בריא, הוא שכושר ותזונה הולכים יד ביד - במיוחד כשמנסים להשיג הרזיה, אבל לא רק. אם התחלתם להתעמל ברצינות, מומלץ לסגל לעצמכם תפריט שתומך באימונים שלכם ומעניק לגוף את כל מה שהוא צריך כדי לבנות מסת שריר (בעיקר חלבונים, אבל ממש לא רק).

      אין לכם המון כסף להוציא על בניית תפריט פרטני אצל יועצי תזונה? תמיד תוכלו להתייעץ עם רופא המשפחה ולבקש פגישה מסובסדת עם דיאטנית מטעם קופת החולים שלכם (על פי רוב מדובר בסדר גודל של 30 שקל לפגישה), או להוריד תפריטים מהאינטרנט (אבל רק אחרי התייעצות עם בעל מקצוע). אופציות זולות נוספות הן קנייה של ספר מקצועי שדן בדיאטה הספציפית שתרצו לסגל (בין 88 שקל ל-115 שקל במחיר מלא, ללא מבצע), הורדת אפליקציה ייעודית מחנות היישומים שלכם או פשוט ללכת על בטוח וליישם המלצות תזונה כלליות, מבלי להוציא כסף. דהיינו: לחלק את המזון שלכם ל-6 ארוחות מגוונות ביום (3 ארוחות גדולות ו-3 ארוחות ביניים), לאכול הרבה ירקות ולשתות לפחות 8 כוסות מים מדי יום.

      מעדיפים להוציא כסף על פגישות עם אנשי מקצוע או על קבוצת תמיכה בירידה במשקל? כאן המחירים ינועו בין 100 ל-350 שקל לשעת ייעוץ עם דיאטנ/ית או נטורופט/ית, ובין 80 שקל ל-120 שקל לפגישה בודדת בקבוצת הרזיה (אם כי על פי רוב, קבוצות הרזיה מציעות כרטיסיות למספר פגישות קבוע שמוזילות את המחיר).

      אגב, קחו בחשבון שאכילה בריאה יותר עשויה לבוא לידי ביטוי גם בקניות השבועיות בסופר: סביר להניח שתקנו יותר ירקות, יותר חלבונים ואולי גם תשלמו יותר על מוצרים מדגנים מלאים.

      מפסיקה לעשן (ShutterStock)
      הגמילה קשה אבל תעשה לכם רק טוב (צילום: shutterstock)

      גמילה מעישון: בין 0 ל-3,000 שקל

      אם אתם מעשנים קבוע (לא משנה איזה סוג של טבק), הצעד הראשון שתצטרכו לקחת בדרך לחיים בריאים יותר, הוא גם אחד הצעדים הכי קשים: גמילה מעישון. אבל הקושי המנטלי שנלווה לגמילה, לא בהכרח אומר שהיא צריכה להיות תהליך יקר; בקופות החולים השונות, סדנאות גמילה מעישון כמו גם שירותי ייעוץ עבור גמילה מעישון ניתנים בחינם. נוסף על כך, בחנויות הספרים השונות תוכלו למצוא מגוון ספרים מומלצים שמדברים על גמילה מעישון ואף נותנים עצות פרקטיות בנושא (עלותו של ספר ממוצע היא 88 שקל, לפני הנחות). אם בכל זאת תרצו לקחת את אחת מסדנאות הגמילה המפורסמות, כדאי שתתכוננו להיפרד מ-1,800 עד 3,000 שקל עבור הסדנה. מצד שני, במידה ואכן תיגמלו - הסכום הזה יתקזז עם בערך שנה של רכישת סיגריות.

      נפש ורוח: בין 0 ל-2,000 שקל בחודש

      אז בגוף - התחלתם לטפל. אבל מה לגבי הנפש? גם היא זקוקה לתשומת לב וטיפול שיעזרו לה להתמודד עם האתגרים הרבים שהחיים מציבים לאורך הדרך. לשמחתנו, היום לא חסרות אופציות חינמיות שיעזרו לכם להגיע לרווחה נפשית גבוהה יותר; הדרך הכי קלה היא לצאת לטייל בטבע הקרוב אליכם, לפתח תחביב מעניין או להיפגש עם חברים. אופציות 'תכלסיות' יותר, ממתינות לכם אונליין: ביוטיוב תוכלו ללמוד לתרגל מדיטציה או יוגה, ברחבי הרשת תוכלו ללמוד על תרגול חמלה עצמית ובכלל, להשכיל בכל מה שקשור לחיי הנפש שלכם (אנחנו אוהבים במיוחד את הבלוג של יהודית כץ, הדן בנושאי פסיכולוגיה חיובית).

      במידה ובכל זאת מתאים לכם להוציא מעט כסף על הרווחה הנפשית שלכם, תוכלו להעמיק בנושא באמצעות קריאה של ספרי עזרה עצמית ופסיכולוגיה, או תרגול מדיטציה באמצעות מנוי לאפליקציות שונות. שתיים שאנחנו ממליצים עליהן במיוחד הן Headspace שמלמדת את המשתמשים לתרגל מדיטציית מיינדפולנס ו-Harmony, שמאפשר למשתמשים למדוט באמצעות דמיון מודרך. מנוי לאפליקציות נע בין 50 ל-80 שקל בחודש.

      אם תרצו לתרגל מדיטציה באופן מעט רציני יותר, תוכלו לעשות זאת באמצעות הרשמה לחוג מדיטציה (כ-100 שקל למפגש) או סדנת מדיטציה מקיפה (בין 1,000 ל-1,500 שקל לסדנה כולה). עוד בעולמות הטיפול ההוליסטי: דיקור סיני, שמטפל בגוף וגם בנפש כאחד. מפגש עם רופא/ה סיני/ת עולה בין 250-350 שקל, כשעל פי רוב - בהתחלה יש צורך בקיום מפגשים שבועיים רצופים.

      ומה אם אתם חפצים ב"טיפול שורש" נפשי, כזה שיעזור לכם להתמודד עם הבעיות שמלוות אתכם כיום ועם משקעי העבר? אז נמליץ לכם להיעזר בפסיכולוג/ית מקצועיים ולהגיע לטיפול קבוע. בקופות החולים תוכלו למצוא טיפולים פסיכולוגיים מסובסדים במחיר של כ-200 שקל למפגש. אם תעדיפו להיפגש עם פסיכולוג או פסיכולוגית באופן פרטי, היו מוכנים לשלם בין 350-550 שקל לפגישה (כלומר, בין 1,400 ל-2,200 שקל בחודש).


      כמו שאתם יודעים - המסע לעבר הבריאות הוא לא מסע קל; הוא דורש התמדה, סבלנות ובעיקר הבנה שמדובר בתהליך ארוך, כזה שיכלול ירידות ועליות גם יחד. אלא מה? המסע הזה לא חייב להיות יקר. עם מעט תושייה והרבה יצירתיות - תוכלו לשפר את החיים שלכם ולהפוך אותם לבריאים יותר, גם אם התקציב שלכם צנוע במיוחד. אנחנו מקווים שהצלחנו לתת לכם מוטיבציה ולהניע אתכם לעבר חיים טובים ומאושרים יותר, כי אחרי הכל, הקלישאה פשוט נכונה: קודם כל בריאות. כל השאר? זה בונוס.

      הכתבה באדיבות אתר דפי זהב